21 July 2011

Info SK Sungai Durian

SK Sungai Durian telah mula beroperasi pada tahun 1926. Sebelum ia beroperasi sebagai sebuah sekolah ia merupakan sebuah tempat latihan padang menembak bagi askar pada suatu masa dahulu. Lokasinya di pinggir Sungai Perak dan menjadikannya penempatan penduduk kampung sebelum jalan raya dibina. Untuk ke bandar Teluk Intan pada masa itu, penduduk perlu menyeberangi Sungai Perak melalui Kampung Batak Rabit. Dikatakan juga sebelum ini lokasi sebenar sekolah ini telah dipindahkan dari tebing sungai ke lokasi kini yang lebih selamat dari banjir atau air pasang.
Sekitar sekolah ini terdapat kampung-kampung Melayu, estet dan juga perkampungan Cina penanam sayur dan buah-buahan. Kampung yang terdekat dengan sekolah ini adalah Kampung Sungai Durian, Kampung Selat Masjid dan Ladang Sabrang. Kini untuk ke SKSD terdapat dua laluan utama iaitu jalan raya dan juga jalan sungai.
Murid-murid di sekolah ini merupakan murid-murid yang datangnya dari kampung-kampung berdekatan malah terdapat juga dari kampung yang sedikit berjauhan seperti Kampung Sungai Darat, Tapak Semenang, Ladang Rubana dan sekitarnya.
Keunikan SKSD adalah dokongan dan sokongan dari warga kampung ini sendiri untuk terus maju di samping sekolah itu sendiri. Malah kewangan PIBG adalah dibantu dengan derma dan wakaf dari penduduk kampung dari hasil kelapa sawit. Malah ibu bapa dan belia banyak membantu dalam aktiviti-aktiviti sekolah pada suatu masa dahulu. Memandangkan guru-guru murid-murid dan staf yang tidak begitu ramai, acara-acara seperti sukan dan lain-lain dimeriahkan lagi oleh keseluruhan warga kampung.
Kini SKSD telah mula berkembang dalam keadaan yang mengecilkan disebabkan penduduknya semakin berkurang akibat kepesatan pembangunan. Ramai para belia mula berhijrah ke bandar menyebabkan murid-murid berkembang dengan kapasiti yang kecil.
Walau bagaimanapun, SKSD tetap mempunyai hati yang besar untuk berkembang bersama dalam arus pendidikan perdana walaupun mempunyai banyak cabaran dan halangan dalam era teknologi maklumat dan digital ini.

E-KAUNTER PERKHIDMATAN PELANGGAN